ETUSIVU » Blog » Hieronnan parantava voima

Hieronnan parantava voima

Tuntuuko välillä siltä, että vaikka kuinka haluaisit harrastaa urheilua, olla aktiivinen ja tehdä arkipäivisin jotain vähän enemmän, jokin kehossa painaa vastaan? Oli se sitten aikaisemmasta vammasta, leikkauksesta tai lihaskivuista johtuva haaste, säännöllinen hieronta voi olla sopiva ratkaisu sinulle. Säännöllisellä hieronnalla voi edesauttaa liikkuvuutta ja ehkäistä tulevia ongelmia, esimerkiksi ikään liittyviä vaikeuksia. Kokeilemalla erilaisia hierojia ja hierontatapoja, voit löytää juuri itsellesi sen sopivan. Tee hieronnasta säännöllistä ja voit tuntea kehossasi muutoksia jo ensimmäisten toistuvien kertojen jälkeen.

Minkälainen hieronta sopii sinulle?

Mieti, mitä haluat hieronnalla saavuttaa. Haluatko rentoutua, avata lihastukkoja tai vähentää kehossa olevia kipuja? Tärkeintä sopivan hierojan ja tavan valitsemisessa on kokeilu. Kokeilemalla erilaisia vaihtoehtoja löydät sellaisen, missä koet olosi mukavaksi ja rennoksi. Keskustelemalla hierojan kanssa mahdollisista leikkauksista ja kivuista ehkäiset epämukavaa oloa sekä mahdollisia kipuja hieronnan aikana. Hierontaa valitessa luo itsellesi kriteerit, mitkä haluat täyttyvän. Kysy ystäviltäsi ja etsi netistä palautetta eri hierojista, mutta muista, että toiselle sopiva tai epäsopiva vaihtoehto saattaa toimia sinulle päinvastoin. Samaten kannattaa ottaa huomioon hierontapaikan pätevyys – iso osa hierontaa tarjoavista henkilöistä ovat sertifioituja ja/tai koulutettuja, mutta kannattaa käydä vaikka etukäteen tarkistamassa paikka paikan päällä. Monet hierojat tulevat myös kotiisi. Se saattaa sopia sinulle, mikäli koet uudet ja vieraat paikat sekä uusiin ihmisiin tutustumisen vaikeaksi.

Suosittuja hierontatapoja ovat esimerkiksi ruotsalainen eli klassinen hieronta, joka on meille se tunnetuin hierontamuoto. Jännitystä purkava ja rentouttava koko kehon hieronta on todennäköisesti lähes jokaiselle toimiva vaihtoehto. Ensimmäiseksi muutamaksi kerraksi se sopii hyvin.

Kuitenkin muutaman kerran jälkeen, kun keho on jo hieman rentoutunut ja tottunut olemaan hierottuna, kannattaa kokeilla myös muita tapoja. Niitä ovat esimerkiksi hermoratahieronta, shiatsu, kuumakivihieronta, shindo, sidekudoshieronta ja urheiluhieronta. Jokaisella vaihtoehdolla on omat vahvuutensa ja niitä kokeilemalla näet, sopivatko ne sinulle. Hierontatapaa voi myös säännöllisesti vaihtaa. Kuten monissa muissakin asioissa, mitään ei kannata tehdä liikaa ja monipuolisuus vahvistaa.

Säännöllinen vs satunnainen hieronta

Monesti hierontaa pidetään satunnaisena luksuksena, mutta sen ei tarvitse olla sitä! Silloin tällöin hieronnassa käyminen on tietysti aina mukavaa ja monelle jopa taivaallista, mutta sen hyödyt eivät ole silloin niin tehokkaat. Säännöllisesti hieronnassa käyminen kuitenkin tuottaa huomattavasti tehokkaampia tuloksia, kuin satunnaiset hoidot. Jotkin vaivat vaativat enemmän aikaa niiden hoitamiseen, joten vaikka tuntuisi siltä, että pääsit eroon vaivasta, se saattaakin yllättäen palata takaisin. Samalla hierojalla käynti edesauttaa myös paljon, sillä sitä kautta voitte keskittyä yhdessä hierojan kanssa ongelmakohtiin ja sopia aina seuraavasta ajasta. Monesti hierojat osaavat antaa myös vinkkejä kotiin esimerkiksi venytysliikkeiden osalta, joten niitä kannattaa kysyä. Säännöllisen hieronnan hyvänä esimerkkinä toimivat monet ammattiurheilijat. Heidän rutiiniin hieronta on elintärkeä. Urheiluhierojien Niko Vieremän ja Tarmo Karin mukaan jokaisella lajin urheilijalla on omat haasteensa, jotka tulee ottaa huomioon säännöllisesti. Esimerkiksi jalkapalloilija Hedi Khayatin mielestä “treenaaminen [ei] tuntuisi hyvältä” ilman oikeanlaista hierontaa.

Mikäli koet, että et kuitenkaan ole hierojan kanssa asioista samaa mieltä, niin harkitse vaihtoa. Säännöllisessäkin hieronnassa suositeltua on olla täysillä mukana ja joka kerrasta nauttia.

Hierontaa valitessa pidäthän mielessä, että hierontaa tarjoavat ammattilaiset ovat työssään kokeneita ja ovat todennäköisesti nähneet paljon. Kehoasi ei tarvitse hävetä, sillä juuri hierojat ovat auttamassa sinua saavuttamaan paremman fiiliksen ja tukemaan sinua saavuttaaksesi toivotun päämäärän – olkoon se sitten laihtuminen, kivuista eroon pääseminen, parempi mieliala tai pelkästään rentoutuminen.

Comments are closed.